Glas Muslimana Crne Gore

Informativni portal

Nauka

October 28, 2015

Kombinacija katastrofa dovela do istrebljenja dinosaurusa?

More articles by »
Written by: admin

Kombinacija katastrofa – udar asterioida praćen velikim vuklanskim erupcijama na drugom kraju planete – dovela je do istrebljenja dinosaurusa i drugih stvorenja prije 66 miliona godina, tvrde naučnici.

Naučnici su saopštili da su sa novom preciznošću odredili okvirne datume tih katastrofa.

Asteroid prečnika 10 kilometara udario je Jukatan, dok su u Indiji počele vuklanske erupcije.

Te dvije katastrofe dovele su do toga da prašina, pepeo i otrovna isparenja odu u vazduh, promijene klimu i ubiju oko 75 procenata svih vrsta na Zemlji.

Naučnici kažu da je do udara asteroida došlo prije oko 66,04 miliona godina, plus-minus 30.000 godina.

Erupcije u regionu Dekan već su postojale, ali su bile manjeg intenziteta, međutim, poslije udara asteroida, došlo je do njihovog intenziviranja.

Stručnjaci su procijenili da je do intenziviranja došlo 50.000 godina od udara, piše Rojters.

“Uz dozvoljenu grešku, do njih je došlo istovremeno”, rekao je vulkanolog Lojk Vanderklisen sa filadelfijskog univerziteta Dreksel.

“Ova dva procesa zajedno dovela su do istrebljenja”, dodao je geolog Pol Rene koji je bio vođa studije objavljene u žurnalu “Science”.

Naučnici već 35 godina vode raspravu na temu koja je od ove dvije katastrofe dovela do istrebljenja vrsta.

“Sada je vrijeme da se prestane sa time. Očigledno je da su se obje katastrofe dogodile istovremeno i da su obje doprinijele”, kaže Rene.

“Asteroid veličine Menhetna koji udara Zemlju je dovoljno traumatičan događaj. Ali su poslije njega uslijedile najveće vulkanske erupcije koje je Zemlja vidjela za 60 miliona godina. Poslije njih, imali smo 4000 vjekova promjene klime, povećanja kisjelosti okeana i kisjelih kiša”, dodao je Vanderklisen.

Erupcije u Dekanu trajale su 420.000 godina poslije asteroida i izbacile dovoljno lave da prekrije SAD slojem od 180 metara.

“Mi ljudi ne bismo ni postojali da dinosaurusi nijesu istrijebljeni”, kaže geofizičar Mark Ričards.

Izvor: Tanjug